Tuesday, February 20, 2007

Vi är på gång...

Hipp Hipp Hurra för mig och BG! Äntligen har vi lyckats med att spela in våra första klipp, tyvärr blev det ganska många (typ 60st) men det är lika bra att ta i ordentligt ifrån början :) Sitter just nu och väntar på att filmkameran(som ej är digital) ska importera klippen till iMovie - det tar alltså sin tid eftersom vi filmat drygt 45 minuter!

Tänkte summera vad jag lärt mig efter dessa tre timmars filmning:
1. jag måste genomgå en extreme makeover...men det är kanske lite sent att tänka på det nu! Undrar om man kan göra en makeover på sin röst, har tyvärr talfröken Rut att skylla mitt uttal på :)
2. Inget är självklart när man står framför en kamera, tex ämnesstoff som egentligen sitter som bergen faller bort. ett bra exempel på detta var att jag trovärdigt berättade att en tredjedel är detsamma som en hel!!!!!!! Jag hoppas verkligen att jag inte gör dessa blunders under mina vanliga lektinsgenomgångar - stackars elever! Jag får ta och skulla på scenskräcken!
3. Man bör arbeta efter ett manus!
4. Trevliga ämnesdiskussioner om hur man bäst gestaltar något i det tänkta arbetsområdet.

Nu ser jag framemot att kunna arbeta med redigeringen och frågan är om jag kommer att lyckas med att slita mig ifrån datorn :) Borde kanske sjukskriva mig imorron :)

Till mina elever vill jag säga att nu är vi igång och när ni har kämpat er igenom små och stora tal så är det dags för er. Håll ut och jag lovar att jag och BG även kommer att sammanställa "best off" klipp och medtanke på alla blunders idag så kan vi nog lyckas åstakomma en avskräckande film angående ej lämplig matematikdidaktik :)

Sitter nu och väntar på att MacBooken ska tugga färdigt, när väl alla klipp fanns tillgängliga i iMovie så skulle jag bara ändra ifrån kameraläge till redigeringsläge i programmet och vips hade jag startat något som heter "gör om till postlådeformat" med tanke på mängden klipp så lär ju denna process pågå en bra stund. Jag hittar inget sätt att avsluta processen på och eftersom klippen inte är sparade så kan jag inte avsluta programmet.

På återseende/ Åsa

2 comments:

Forsenskolan8e said...

Visst är det kul att vara igång och vi har verkligen lärt oss mycket. Jag har ju inte sett klippen än, men det kanske är fler som behöver extreme makeover...
Kanske tur att kamerabatteriet tog slut efter 40 inspelade minuter!
mvh BG

Ove Lidström said...

Hej,

Lägg gärna även upp lämpliga blogginlägg/framsteg på http://pisprojekt.blogspot.com, mina vänner. Då kan de andra projektmedlemmarna följa ert arbete lättare.

Vi ser fram mot att få se era första filmer...

:)

- Ove