Sunday, February 11, 2007

teknik-krångel :(

Hej!
Har precis lagt ned tid på att förstå hur vår införskaffade videokamera fungerar, eftersom jag ALLTID måste gå till grunden med det mesta så har jag nu tillbringat förmiddagen med att läsa en instruktionsbok där texten högst har storlek 8-dessutom visade det sig att mina "linser" förfrusit i natt, vilket resulterat i att jag läst utan linser- vilket i sin tur resulterar i huvudvärk...men...men...så kan det vara ibland. Kameran av märket Canon MV950 var inte så svår att förstå sig på men problemen dök upp när jag skulle ansluta och överföra till datorn, den kära MacBooken. Eftersom min starka sida inte är kablar och anslutningar så har jag försökt att förstå mig på hur det hela hänger samman men resultatet blev...noll! Det visade sig att jag saknar en s.k. FireWire kabel....har aldrig hört talats om en sådan men varje dag lär man sig något nytt! Jag trodde att det var det pedagogiska/didaktiska som skulle sluka mest tid i projektet men ännu har det visat sig att det är tekniken som är det största hindret! Visserligen känns det som ett ypperligt tillfälle att "tvingas" hantera även de bitar som jag oftast annars överlåter till andra med tacksamhet, så kontenatan av det hela är att jag nu har lärt mig ngt nytt! Jag hoppas att jag under veckan kan få hjälp av ngn kunnig person så att jag och BG kan kommaigång med filmningen av det första avsnittet i Bråk och Procent.
tack o hej...Åsa

1 comment:

Ove Lidström said...

"så kontenatan av det hela är att jag nu har lärt mig ngt nytt"

Helt rätt inställning... :)

Som vi sa på utbildningen så kommer det vara en liten puckel att ta sig över vissa skolor inledningsvis, men snart kommer frågor som denna tillhöra det förgångna.

Mvh / Ove Lidström, Apple