Tuesday, March 20, 2007

Fortsatt filmning!

Idag var det då återigen dags för att filma fortsättningen i arbetsområdet bråk och procent. På förhand trodde jag att det nu denna gång skulle vara enklare/snabbare gjort än sist men tji fick vi! Skräcken att befinna sig framför linsen var försvunnen för att istället ersättas av ett kritiskt granskande. Eftersom nu både jag och BG både har skapat samt även sett andras filmer så känner man att man vill höja ribban. Tidigare kändes arbetet med att filma som det svåra men nu vi passerat det stadiet så lade vi stället vår gemensamma energi på hur innehålls stoffet gestaltades. jag har tidigare pratat om att genomgå extreme makeover men nu känns inte det lika centralt längre utan istället måste jag se över min vokabulär - kanske skolan kan sända iväg mig på ett summercamp för att se till att jag får bort mina språkegenheter...och nu pratar jag inte om dialekt utan hur jag använder mitt språk. Ett genomgående drag under de förra filmningarna var att jag ständig så "här på tavlan..." och denna gång var jag beredd och BG hade lovat att hojta till om jag så mkt som ens andades ngt som kunde definieras som den frasen. Jag lyckades alltså hålla mig borta från den vallgraven men istället så visade det sig att jag ständigt säger "stycken" och "alltså", dessutom är jag övertydlig. jag hoppas verkligen att jag inte framstår på samma sätt IR som jag gör på film för då är det synd om vänner, arbetskamrater och framför allt synd om mina elever - herregud vad jag tjatar och upprepar :)

Något som jag reflekterat över efter den förra utbildningsdagen på Apple var det faktum att flertalet av de kvinnliga deltagarna uttryckte detta med att det var ovant att se sig själv på film samt att man kände sig obekväm framför kameran men detta uttrycktes inte av männen. Visst kan det vara så att det ändå var så eller oxå att jag hade slagit på mina paraboler men ändå så funderar jag på om detta kan kategoriseras som kvinnligt respektive manligt sätt. Är det så att jag aldrig känner mig nöjd, ständigt vill förbättra bara för att det ligger i mina gener eller är det helt andra faktorer som påverkar? Är män generellt mer nöjda med det de presterar, är de mindre självkritiska än kvinnor eller har de bara lärt sig att ta sig vidare utan att lägga för mkt energi på sådant som redan är utfört????

Om jag nu ska avlägga en rapport om vart vi står i projektet, så har vi idag alltså spelat in material till ytterligare 3 filmer och kommer under morgondagen spela in ytterligare 3 st. Under morgondagen dyker även vår hjälpreda från kommunens it-avdelning upp och gemensamt ska vi lägga tid på publiceringen. Servern är ju bytt och vi har utrymme så förhoppningsvis finns vi ute i verkligheten i morgon eftermiddag....klart slut från åsa

No comments: